חיזוק רצפת האגן – לא לנשים בלבד

אימון בטרמפולינה אישית מסייע לחיזוק רצפת האגן בקרב גברים

מהי רצפת אגן ואיך היא קשורה לבריאות הגברים?


כשאומרים רצפת אגן, הקונוטציה המיידית היא שליטה על הסוגרים בעיקר במהלך הריון או לאחריו, אבל חשוב לדעת שהנושא רלוונטי וחשוב גם עבור הגברים.
רצפת האגן מורכבת מרשת שרירים, בלווי רקמות, כלי דם ועצבים. אלו תומכים בגב, בטן, מעיים ושלפוחית השתן.

רשת השרירים (שצורתה מזכירה ערסל), נמצאת בפתחו התחתון של האגן ועוברת מעצם הערווה, שבבסיס איברי המין ועד עצם הזנב. מעל השרירים, העצבים, כלי הדם והרקמות מונחים אברי האגן ומעט למעלה מזה, אברי חלל הבטן.
בריאות רצפת האגן חשובה לא רק לתפקוד תקין של מערכת השתן ומערכת הצואה אלא גם של מערכת המין. כך שמדובר על נושא חשוב לנשים וגברים כאחד.

חיזוק רצפת אגן לגברים


החלשות שרירי רצפת האגן עלולה להוביל לבעיות בריאות שונות בקרב גברים

כאשר שרירי רצפת האגן נחלשים, בעקבות הגיל או מסיבה אחרת, עולה הסבירות להופעתן של תסמונות שונות:
שליטה על הסוגרים – שרירי רצפת אגן חלשים ואינם תומכים במעיים כנדרש.
תסמונת שלפוחית השתן – קשיים במתן שתן או בהפסקת זרימת השתן, תופעה המונעת מהגברים לתת שתן בכל מקום ובכל עת על פי צורך.
ליקויים בתפקוד המיני – מחקרים מורים כי רוב מקרי אין-אונות נובעים מתפקוד לקוי של שרירי רצפת האגן.
בעת עוררות מינית, שרירי רצפת האגן מכוונים את זרימת הדם, מקיפים את בסיס הפין ומתהדקים. כלומר, כדי להשיג זקפה וקשיחות, הדם צריך לזרום לפין ולהילכד.
כאשר שרירי רצפת האגן חלשים, השרירים לא מצליחים להזרים את הדם וללכוד אותו בפין וכך נוצרות בעיות זיקפה.

גברים, אל תזניחו את שרירי רצפת האגן שלכם

בעיות בריאות הקשורות להיחלשות רצפת האגן פוגעות גם באיכות החיים, בביטחון העצמי ובדמוי העצמי.
עם זאת, החדשות הטובות הן, שבמקרים רבים, ניתן לחזק את השרירים שנחלשו.
אם מדובר על קשיים הקשורים בשלפוחית השתן מומלץ לתרגל הידוק שרירי האגן בחזרות רצופות, מספר פעמים ביום בשילוב תרגול הפסקת מתן שתן במהלך ההשתנה.
 גם תרגילי 'קיגל' לחיזוק רצפת האגן, הקרויים על שם גיניקולוג אמריקאי שפיתח אותם, משפרים את היכולת להפעיל ולהפסיק את זרימת השתן

שיפור התפקוד המיני על ידי תרגילי כיווץ והרפייה


חיזוק שרירי רצפת האגן באמצעות כיווץ והרפיית שרירי רצפת האגן (כאשר לומדים בדיוק כיצד לעשות זאת) תורם לקשיחות הפין. במקרים מסוימים, התרגול יכול אפילו למנוע הליכים כירורגיים או טיפול תרופתי, כדוגמת כדורי ויאגרה.
זה עוד לא הכול!

ישנם מחקרים הטוענים כי באמצעות התרגילים הנכונים ניתן לחוות זיקפות טובות יותר מאלו המושגות באמצעות כדורי ויאגרה. כך שגם גברים שאינם סובלים מבעיות זיקפה משמעותיות, יזכו לחוויה מינית חזקה יותר אם רצפת האגן שלהם תהיה חזקה וגמישה יותר!

מחקרים תומכים – תרגול נכון מסייע לחיזוק שרירי רצפת האגן

באתר Pub Med פורסם מחקר שחשף שיפור משמעותי בדליפת שתן בקרב גברים שהשתתפו בתכנית אימונים מכוונת פיזיותרפיה המתמקדת ברצפת האגן.
בנוסף, במחקר אחר שפורסם באותו אתר עלה כי תכנית אימונים ממוקדת פיזיותרפיה שנערכה במשך 4 שבועות, הפחיתה את משך וחומרת דליפת השתן בקרב גברים.

במחקר שפורסם במגזין Journal of the American Geriatrics Society , גברים הסובלים מקשיים במתן שתן התבקשו לכווץ את שרירי רצפת האגן ולהרפות 45 פעמים ביום. מספר אירועי דליפת השתן ירד וכך גם מספר הביקורים בשירותים. התוצאות היו דומות לתוצאות שהושגו באמצעות טיפול תרופתי.

כיצד מסייעת הטרמפולינה לחיזוק שרירי רצפת האגן?


טרמפולינה אישית בליקון היא דרך נהדרת לשמור על כושר וגם לטפל בבעיות בריאות שונות, כולל רצפת אגן חלשה. באמצעות טרמפולינה אישית bellicon ניתן לבצע אימון גופני מלא אך זהיר, אחראי ובטוח, זאת הודות לקפיצים האלסטיים המשהים את התנועה ויוצרים קפיצה עמוקה וחלקה המפעילה את הגוף באפקטיביות, בלי מאמץ גדול מדי על השרירים.

שגרת אימונים טובה לטיפול בשרירי רצפת האגן צריכה להתחיל בהדרכה כיצד לאתר את שרירי רצפת האגן לכווצם ולהרפותם. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות החזקת כדור בירכיים, כיפוף הרגליים וניעות קטנות על הטרמפולינה.
לאחר מכן צריכה תכנית האימונים לכלול תנועות קלות ומתונות ללא הפעלת לחץ רב מדי על רצפת האגן. ומלץ לבצע קפיצות קטנות על הבליקון (bouncing), תוך הפעלת שרירי רצפת האגן, אפילו מבלי להרים את הרגליים.
לפני התחלת תכנית אימונים חדשה, מומלץ תמיד להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך.

מקורות מידע

מידע מקיף בנושא

מידע נוסף בנושא

מקור: האתר הישראלי לרצפת האגן